بازی Arise: A Simple Story، همان عنوان مستقلی است که خلاقیت در ساخت آن موج می‌زند و این گوهر گران‌بها چیزی است که در اکثر بازی‌های بزرگ و پر خرج نمی‌توان یافت. با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Arise: A Simple Story - Arise: A Simple Story
نقد و بررسی بازی Arise: A Simple Story - Arise: A Simple Story

حتی با وجود این بخش عمده‌ای از نسل جدید گیمرها به دنبال عناوین AAA، پر خرج و با جلوه‌های بصری آنچنانی می‌روند، باز هم می‌توان کسانی را یافت که در یک اثر هنری و یک بازی ویدیویی به دنبال خلاقیت و تازگی هستند. متاسفانه، امروزه دامنه‌ی استفاده از خلاقیت ناب عمدتاً به بازی‌های مستقل کوچک خلاصه می‌شود و خوشبختانه، همچنان می‌توان بازی‌های مستقل کوچکی را یافت که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

بازی Arise: A Simple Story برخلاف نامش چندان هم داستان ساده و کلیشه‌ای را روایت نمی‌کند و قصد ندارد که به اثری فراموش نشدنی تبدیل شود. در واقع، بدون هیچ تردیدی این بازی یکی از به یاد ماندنی‌ترین داستان‌ها و با سبک روایی خارق‌العاده را به ما ارزانی می‌دارد و در ادامه می‌خواهیم به نقد و بررسی آن بپردازیم.

Arise A Simple Story - نقد و بررسی بازی Arise: A Simple Story
Arise A Simple Story - نقد و بررسی بازی Arise: A Simple Story

داستان و روایت در این بازی شاهکار هستند!

بازی Arise: A Simple Story داستان پیرمردی‌ را روایت می‌کند که پس از مرگ خود به مرور خاطرات کودکی تا پایان عمرش را مرور می‌کند تا به هدف اصلی خود برسد. در واقع، هدف اصلی او در این بازی از لحظات ابتدایی خود کاملاً قابل حدس است، اما همانند یک سفر این مسیر است که در داستان بازی اهمیت بالایی دارد و همواره مخاطبانش را میخکوب می‌کند.

در واقع، سبک روایی این بازی چیزی است که Arise: A Simple Story را خاص و منحصر به فرد می‌کند. البته، پیش‌تر نیز عناوینی از جمله Gris یا حتی Journey نیز از چنین سبکی برای روایت داستان خود استفاده کرده‌اند، اما بازی‌هایی با این سطح از کیفیت در روایت خود به قدری انگشت‌شمار هستند که همه‌ی آن‌ها را می‌توان خاص نامید. در حقیقت، روایت داستان این بازی بدون انتقال شدن هیچ دیالوگ و با استفاده از موسیقی و تصاویر مختلف به مخاطبان روایت می‌شود.

بدون هیچ شکی، لحظه لحظه‌ی روایت این بازی پر است از زیبایی و بعید است که بتوانید پس از اتمامش به سادگی آن را فراموش کنید. سازندگان این بازی در این زمینه به قدری مهارت و خلاقیت به خرج داده‌اند که روایت عاشقانه‌ی آن می‌تواند سال‌ها به عنوان یک کلاس درس برای توسعه‌دهندگان دیگر الگو قرار بگیرد.

Arise A Simple Story - نقد و بررسی بازی Arise: A Simple Story
Arise A Simple Story - نقد و بررسی بازی Arise: A Simple Story

گیم‌پلی

گیم‌پلی بازی Arise: A Simple Story تلفیقی از دو سبک پازل و پلتفرمر و به بیان بهتر پازل-پلتفرمر است و نمونه‌های مشابه آن را به تعداد نسبتاً زیاد می‌توان یافت. البته، بخشی از گیم‌پلی این بازی نیز به خودی خود منحصر به فرد و آمیخته شده با خلاقیت است. برای مثال، حل پازل‌های این بازی توسط شخصیت قابل کنترلر آن میسر نیست و این شما هستید که با تغییر زمان در جهان بازی باید راه را برای او باز کنید. برای مثال، گاهاً برای یافتن یک مسیر جدید باید زمان را به جلو یا عقب ببرید تا فعل و انفعالاتی در جهان بازی صورت گرفته و مسیر برای شما باز شود.

البته، گاهاً انجام برخی از پازل‌های این بازی چندان ساده نیست و مجبور به صرف زمان یا تمرکز بیش از حد روی گیم‌پلی بازی خواهید شد. این موضوع به خودی خود هیچ ایرادی ندارد، اما با توجه به این که رسالت اصلی بازی روایت داستانش است، ممکن است که شنیدن داستان بازی اولویت خود را در مقاطعی به انجام پازل‌ها و پلتفرمینگ دهد. از طرف دیگر، به طور کلی گیم‌پلی این بازی به اندازه‌ی بخش داستانی خود بی اشکال و جذاب نیست و حتی گاهاً نیز سر راست و کلیشه‌ای خواهد بود.

همانطور که اشاره شد، گیم‌پلی این بازی چندان بی اشکال نیست. البته، برخی از موارد از جمله وجود بخش دو نفره‌ی کاملاً بی‌اهمیت در این بازی اشکال محسوب نمی‌شوند، اما به نوعی اضافه‌کاری هستند و هیچ تاثیری روی داستان بازی نمی‌گذارند. همچنین، ماهیت بازی نیز به گونه‌ای است که نباید شخصیت قابل کنترل با مرگ روبرو شود، اما این پدیده به کرات در این بازی رخ خواهد داد.

Arise A Simple Story - نقد و بررسی بازی Arise: A Simple Story
Arise A Simple Story - نقد و بررسی بازی Arise: A Simple Story

گرافیک و صداگذاری

بدون هیچ تردیدی، طراحی هنری این بازی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و بهترین نقاط قوت آن قلمداد کرد که حتی در بسیاری از بازی‌های پرهزینه نیز شاهد چنین طراحی هنرمندانه‌ای نیستیم. طراحی محیط‌های مختلف در هر مرحله چیزی است که مغزتان را منفجر خواهد کرد و بارها برای سازندگان این بازی ایستاده دست خواهید زد. همچنین، کیفیت فنی بازی نیز ایراد چندانی در خود نمی‌بیند. در نهایت، صداگذاری بازی نیز با خلاقیت هر چه تمام‌تر آماده‌ی میزبانی از کسانی است که به هنر و موسیقی در یک بازی ویدیویی اهمیت می‌دهند. 

در مجموع...

تجربه‌ی بازی Arise: A Simple Story در سال 2022 برای من یکی از غیر منتظره‌ترین و بهترین اتفاقات ممکن بود. این بازی با داستان خارق‌العاده و شیرین خود باعث می‌شود تا آخر عمرتان نام آن را فراموش نکنید. طراحی‌های هنری بازی نیز چیزی است که باعث می‌شود آن را عنوانی مستقل اما بهتر از ده‌ها بازی AAA به دوستانتان معرفی کنید.

(نسخه‌ی اکس‌باکس این بازی توسط ناشر آن در اختیار دیجی‌اُرَنج قرار گرفته است)

Playing the Arise: A Simple Story in 2022 was one of the most unexpected and best possible things that happenedfor me. This game with its wonderful and sweet story makes you not forget its name after the years. Art is also something that makes it an Indi title, but better than dozens of AAA games.

امتیاز دیجی ارنج

9

نقاط قوت
  • داستان بسیار زیبا و به یاد ماندنی
  • روایت خارق‌العاده
  • پازل‌های خلاقانه
  • طراحی هنری
  • گرافیک و موسیقی
نقاط ضعف
  • وجود اشکالات و موارد عجیبی در گیم‌پلی

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه