بازی Atomic Heart، اولین بازی بزرگ استودیوی ماندفیش به عنوان اثری در ژانر نقش آفرینی اول شخص شوتر علمی تخیلی اخیراً عرضه شد و در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی آن بپردازیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Atomic Heart - بازی ویدیویی Atomic Heart
نقد و بررسی بازی Atomic Heart - بازی ویدیویی Atomic Heart

استودیوی ماندفیش (Mundfish) در همان نگاه اول و از زمانی که در رویداد E3 معرفی شد، توانست تا توجه بسیاری را به خود جلب کند. این بازی اولین تلاش صد البته‌ی شجاعانه‌ی استودیوی ماندفی است که ما را با شخصیت‌های جذاب و محیط‌هایی چشم‌نواز و همچنین موسیقی‌های فوق‌العاده آشنا می‌کند. البته، برخی از مشکلات فنی و همچنین کندی روند آن باعث می‌شوند که نتوانیم برچسب یک بازی بی‌نقص را به Atomic Heart الصاق کنیم، اما اگر طرفدار مجموعه‌ی بایوشاک یا حتی Prey هستید، نباید تجربه‌ی این بازی را از دست بدهید.

داستان بازی Atomic Heart در دهه‌ی پنجاه قرن بیستم میلادی در اتحاد جماهیر شوروی رخ می‌دهد، با این تفاوت که در جهان این بازی اتحاد جماهیر شوروی وارد عصر طلایی فناوری خود شده است و ارتشی از روبات‌ها که به نیازهای بشریت خدمت می‌کنند و پیشرفت‌های علمی که شهرهای پرنده و برنامه‌های فضایی پیشرفته را طراحی می‌کنند را در خود می‌بیند. این مدینه فاضله زمانی از هم می‌پاشد که همه ربات‌ها به طور ناگهانی تصمیم می‌گیرند تا اتحاد جماهیر شوروی را به زانو در آورند. در این بازی گیمرها نقش شخصیتی به نام پی-تری را بر عهده خواهند داشت که یک سرباز کم حرف و یک مامور دولتی است که خود را در میان این جنجال پیدا می‌کند. او باید علت فاجعه را بررسی کند و امیدوار باشد که نظم دوباره برقرار خواهد شد.

فضا و اتمسفر این اتحاد جماهیر شوروی آینده‌نگرانه دنیای موازی بسیار جالبی را ترسیم می‌کند. همانطور که به متون و نشانه‌ها در مکان‌های مختلف بازی می‌رسید، بینشی نسبت به برنامه‌های این کشور برای آینده‌ی خود به دست می‌آورید که هم جاه‌طلبی‌های آرمان‌شهری را نشان می‌دهد و هم نقص‌های انسانی و درگیری‌های درونی را که باعث سقوط آن می‌شود را به تصویر می‌کشد. شخصیت اصلی بازی خود با فاش شدن گذشته‌اش تبدیل به یک قهرمان نسبتاً جذاب می‌شود و شوخی‌های او با چارلز یعنی دستیار هوش مصنوعی‌اش بخش اعظمی از جذابیت بازی را تشکیل می‌دهد.

بازی Atomic Heart گاهی اوقات یک بازی شگفت‌انگیز از نظر بصری است. علاوه بر جهان بازی، ترکیب طراحی‌ ربات‌های عروسک‌ مانند ترسناک بازی، حرکات عجیب و غریب آن‌ها و چهره‌های یخ‌زده‌شان باعث می‌شوند تا یک فرود عمیق به دره‌ی عجیب و غریب Atomic Heart داشته باشید. جهان بکر و خاکستری و چمن‌هایی که پر از مجسمه‌‌های مختلف هستند،  آرمان کهنه‌ی نظم شوروی را در خود جای داده‌اند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که صوت‌ها و یادداشت‌های داخل بازی گاه به گاه نشانه‌هایی از جهنم پیش رو را به تصویر می‌کشند. علی‌رغم ظاهر خوبی که این بازی دارد، در باطن با مشکلات فنی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند. ورود به بسیاری از منطقه‌ها در بازی با مشکلات نرخ فریم مواجه می‌شوند. حتی در اواخر بازی با کرش شدن نیز مواجه شدیم که امیدواریم این موضوع در آینده با به‌روزرسانی رفع و رجوع شود.

بازی ویدیویی Atomic Heart - نقد و بررسی بازی Atomic Heart
بازی ویدیویی Atomic Heart - نقد و بررسی بازی Atomic Heart

یکی از مشکلات آشکار بازی، دوبله‌ی انگلیسی آن است. همانطور که مطلع هستید، این بازی را استودیویی روسی توسعه داده است و ترجیحاً می‌توانید به سراغ زبان روسی بروید و از زیر نویس انگلیسی استفاده کنید تا تجربه‌ای بهتر از آن داشته باشید. یکی از نکات روشن بازی، شباهت اتمسفر آن به مجموعه‌ی بایوشاک است و طرفدارن این بازی بدون هیچ تعارفی اصلاً و ابداً در Atomic Heart احساس غریبی نخواهند کرد. همانند بایوشاک، شما بیشتر وقت خود را صرف جست و جو در مناطق بسته و مخفی شدن در فضاهای کلاستروفوبیک در  خواهید کرد، گاهی اوقات با دشمنان خواهید جنگید و به دنبال منابع، آیتم‌های کلیدی و اطلاعات مختلف خواهید گشت. بر خلاف بایوشاک، در این بازی تاکید زیادی بر سیستم کرفتینگ وجود دارد، زیرا هر آیتم برای ساخت اقلام و ارتقاء سلاح قابل استفاده هستند. در طول بازی، شما به طور متناوب به کاوش در آزمایشگاه‌های زیر زمینی شوروی خواهید رفت تا روند بازی را پیش ببرید، نقشه‌های جدید بیابید و در سراسر جهان برای یافتن مکان‌های جدید به جست و بپردازید. چه روی زمین و چه زیر زمین، می‌توانید روی تعقیب شدن توسط ارتشی از روبات‌ها و جهش یافته‌ها حساب کنید.

در Atomic Heart، با توانایی‌های مبارزه‌ای اندک، مهمات کمیاب و انبوهی از دشمنان که می‌توانند قبل از رسیدن به شما ضرباتشان را تحمیلتان کنند، شروع به بازی خواهید کرد. در نهایت همه‌ی موارد یکسان خواهد شد، چرا که شخصیت اصلی بازی ارتقاهای بیشتری را دریافت می‌کند. البته، دشمنان حتی در انتهای بازی هم چالش برانگیز خواهند بود و می‌توانند ربات‌های دیگر را احیا کنند تا درگیری و مبارزات طولانی‌تر شود. گاهی اوقات مبارزه‌های بازی به دلیل حمله‌ی تعداد زیادی از دشمنان و همچنین یک مینی‌باس بیش از حد چالش‌برانگیز شده و حس نامتعادل بودن را القا می‌کند. جدای از ایرادات جزئی در مورد دشمنان، شخصی سازی شخصیت اصلی بازی بسیار لذت بخش است، شما چندین ارتقاء مختلف دارید که به شما امکان می‌دهد یخ یا رعد و برق را به سمت دشمنان شلیک کنید یا آنها را با نیرویی از روی زمین بلند کنید. شما می‌توانید آزادانه در هر نقطه‌ای از بازی مجدداً شخصی‌سازی را از نو آغاز کرده و توانایی‌های خود را ریست کنید. همچنین، اسلحه‌های شما دارای ارتقاهای مختلف هستند و هر کدام سرعت، قدرت و توانایی‌های اضافی را در اختیار ما قرار می‌دهند.

مشکل اصلی این بازی، وجود پازل‌های مزاحم است که در چند ساعت ابتدایی بازی به شدت از سرعت آن می‌کاهند و حتی می‌توان ادعا کرد که به تجربه‌ی بازی آسیب می‌زنند. ماموریت‌های اصلی به طور بی‌پایان توسط پازل‌های تصادفی و درهای قفل شده به بن بست می‌خورند و باعث می‌شوند تا اهداف ساده و فریبنده‌ای مانند یافتن یک دانشمند در یک مرکز، به دلیل این بن‌بست‌های بیهوده بسیار بیشتر از آنچه انتظار دارید طول بکشد. خوشبختانه، بازی Atomic Heart به مرور زمان تمرکز بیشتری پیدا می‌کند، یا حداقل شخصیت و طرح داستانی بیشتری را در مسیرهای فرعی مکرر خود گنجانده است. با این حال، سرعت بازی به خصوص در ساعات اولیه بسیار کند است و بعید است که بتوان طرح و هدف P-3 را به سادگی دنبال کرد و از موانع موجود خسته نشد.

برخلاف دوبله‌ی انگلیسی بازی، موسیقی‌های آن فوق‌العاده هستند و به خوبی تصویری از یک اتحاد جماهیر شوروی آینده‌نگرانه را به تصویر می‌کشند. موسیقی‌های این بازی ترکیبی از ملودی‌های کلاسیک روسی و ژانرهای موسیقی مدرن‌تر است. همچنین، چرایی انتخاب این موسیقی‌ها نیز مشخص است، زیرا دانشمندان شوروی به طور علمی موسیقی‌های آینده را در سال 1955 پیش‌بینی می‌کردند. به طور کلی، موسیقی‌های این بازی منحصر به فرد هستند و حتی ممکن است گاهی با برخی از صحنه‌ها ترکیب شوند تا به یک قاب در بین خاطرات شما تبدیل شوند.

بازی ویدیویی Atomic Heart - نقد و بررسی بازی Atomic Heart
بازی ویدیویی Atomic Heart - نقد و بررسی بازی Atomic Heart

در مجموع، بازی Atomic Heart عنوانی جذاب در سبک RPG است که با اتمسفر علمی-تخیلی و هیجان انگیز، محیط‌های منحصر به فرد، سیستم کرفتینگ و شخصی‌سازی و همچنین شخصیت‌های جذابش می‌تواند ارزش تجربه داشته باشد. البته، ناگفته نماند که این بازی ایرادات ریز و درشتی را هم در خود می‌بیند که برخی از آن‌ها ممکن است در آینده و به وسیله‌ی بروزرسانی‌های مختلف برطرف شوند. به هر حال، امیدواریم در آینده استودیوی Mundfish خبر توسعه‌ی نسخه‌ی دوم این بازی را منتشر کند و در این نسخه ایرادات نسخه‌ی اول وجود نداشته باشند تا با بازی کامل‌تر و جذاب‌تری روبرو باشیم.

(نسخه PS5 این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است)

Atomic Heart is an exciting RPG that is worth experiencing with its sci-fi atmosphere, unique environments,well designed crafting and customization system, and memorable characters. Of course, it has minor and major issues, some of which may be fixed in the future through updates. Anyway, we hope that in the future Mundfish will start development of the Atomic Heart II and this one will not have the flaws of the first one so that we can face a more complete game.

امتیاز دیجی ارنج

7.5

نقاط قوت
  • طراحی خلاقانه و جذاب جهان بازی و شخصیت‌ها
  • موسیقی‌های فوق‌العاده شنیدنی
  • گرافیک بصری چشم‌نواز
  • مملو از صحنه‌های هیجان‌انگیز
  • طراحی عمیق سیستم کرفتینگ و شخصی‌‌سازی
نقاط ضعف
  • مبارزات گاهاً به دلیل برخی از مشکلات از حالت تعادل خارج می‌شوند
  • برخی از پازل‌ها از سرعت بازی می‌کاهند و به تجربه آن صدمه می‌زنند
  • مشکلات فنی
  • ترجمه انگلیسی نه چندان قابل قبول

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه